Ia juga mewakili kira-kira tiga suku jumlah pasaran perdagangan mudah alih negara.
Pengarah Serantau Bahagian Mudah Alih PayPal Asia Pasifik, Rahul Shingal, berkata kaji selidik dijalankan Nielson itu mendapati nilai perbelanjaan secara mudah alih melonjak 370 peratus kepada RM467 juta tahun lalu berbanding RM101 juta tahun sebelumnya.
Beliau berkata, perdagangan mudah alih mewakili kira-kira suku daripada perbelanjaan secara dalam talian tahun lalu, peningkatan empat kali ganda berbanding tahun sebelumnya.
“Unjuran kami adalah menjelang 2015, pasaran perdagangan mudah alih Malaysia akan berkembang lebih tujuh kali ganda untuk mencecah RM3.43 bilion,” katanya pada taklimat media di Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Rahul berkata, seramai 642,770 rakyat Malaysia membuat pembelian menerusi peranti mudah alih tahun lalu, berbanding 253,960 pada tahun sebelumnya.
Pembeli mudah alih, katanya mewakili 40 peratus daripada semua pembelian secara dalam talian tahun lalu, berbanding hanya 22 peratus tahun sebelumnya.
Tiket wayang, fesyen dan aksesori, buku, insurans am dan tiket penerbangan adalah kategori transaksi utama bagi kedua-dua kategori telefon pintar dan tablet tahun lalu.
Tempahan tiket diunjurkan antara tiga kategori teratas bagi pembelian menggunakan telefon pintar pada masa depan.
PayPal Mobile Shopping Insights 2011 mendapati, secara keseluruhan pasaran perdagangan dalam talian Malaysia berkembang sembilan peratus kepada RM1.97 bilion tahun lalu daripada RM1.8 bilion tahun sebelumnya
SUMBER DARIPADA BERITA HARIAN 09.07.2012
Tiada ulasan:
Catat Ulasan