TUJUAN:
Menentukan supaya semua barang dan perkhidmatan yang ditawarkan atau dibekalkan kepada pengguna bagi maksud diri, rumahtangga atau isi rumah adalah saksama, tidak mengelirukan dan representasi palsu serta selamat digunakan
OBJEKTIF:
Menentukan tidak wujud perlakuan mengelirukan dan memperdaya, representasi palsu serta amalan tidak saksama yang dilakukan oleh peniaga.
Menentukan pengguna terjamin ke atas keselamatan barang dan perkhidmatan yang diperolehi
TIDAK TERPAKAI ( Pengecualian )
- Sekuriti saham
- Kontrak niaga hadapan
- Tanah
- Perkhidmatan profesional
- Perkhidmatan jagaan kesihatan
Undang-undang yang penting dalam Akta Perlindungan Pengguna 1999
- Perlakuan mengelirukan & memperdayakan
- Keselamatan barang & perkhidmatan
- Gerenti ( jaminan ) berkenaan bekalan barang dan perkhidmatan
- Liabiliti pengeluaran
- Tribunal tuntutan pengguna
Perlakuan mengelirukan, memperdayakan, resprensentasi palsu dan amalan tak saksama
- Ciri-ciri barang dan perkhidmatan
- Harga
- Pengiklanan umpanan
- Pemberian hadiah, tawaran percuma
- Barangan adalah terhad
- Kontrak perkhidmatan hadapan
Keselamatan Barang Dan Perkhidmatan
- Standard keselamatan
- Pematuhan standard
- Larangan terhadap barang yang tidak selamat
- Larangan barangan atau perkhidmatan tidak mematuhi peruntukan
AKAN DISIARKAN SETIAP ISNIN TERAKHIR SETIAP BULAN, DENGAN KERJASAMA HARIAN EKPRES DAN KDPNKK
Menentukan supaya semua barang dan perkhidmatan yang ditawarkan atau dibekalkan kepada pengguna bagi maksud diri, rumahtangga atau isi rumah adalah saksama, tidak mengelirukan dan representasi palsu serta selamat digunakan
OBJEKTIF:
Menentukan tidak wujud perlakuan mengelirukan dan memperdaya, representasi palsu serta amalan tidak saksama yang dilakukan oleh peniaga.
Menentukan pengguna terjamin ke atas keselamatan barang dan perkhidmatan yang diperolehi
TIDAK TERPAKAI ( Pengecualian )
- Sekuriti saham
- Kontrak niaga hadapan
- Tanah
- Perkhidmatan profesional
- Perkhidmatan jagaan kesihatan
Undang-undang yang penting dalam Akta Perlindungan Pengguna 1999
- Perlakuan mengelirukan & memperdayakan
- Keselamatan barang & perkhidmatan
- Gerenti ( jaminan ) berkenaan bekalan barang dan perkhidmatan
- Liabiliti pengeluaran
- Tribunal tuntutan pengguna
Perlakuan mengelirukan, memperdayakan, resprensentasi palsu dan amalan tak saksama
- Ciri-ciri barang dan perkhidmatan
- Harga
- Pengiklanan umpanan
- Pemberian hadiah, tawaran percuma
- Barangan adalah terhad
- Kontrak perkhidmatan hadapan
Keselamatan Barang Dan Perkhidmatan
- Standard keselamatan
- Pematuhan standard
- Larangan terhadap barang yang tidak selamat
- Larangan barangan atau perkhidmatan tidak mematuhi peruntukan
AKAN DISIARKAN SETIAP ISNIN TERAKHIR SETIAP BULAN, DENGAN KERJASAMA HARIAN EKPRES DAN KDPNKK
Tiada ulasan:
Catat Ulasan