Salam Perkenalan kepada saudara dan saudari hari ini. Terima kasih kerana membuka blog saya hari ini. Apa yang baik datang daripada Allah dan tidak baik itu datang dari kelemahan diri sendiri. Semoga ada maklumat dalam blog ini yang bole diguna pakai dalam kehidupan kita seharian.

Isnin, 27 Jun 2011

AKTA PERLINDUNGAN PENGGUNA 1999

TUJUAN:
Menentukan supaya semua barang dan perkhidmatan yang ditawarkan atau dibekalkan kepada pengguna bagi maksud diri, rumahtangga atau isi rumah adalah saksama, tidak mengelirukan dan representasi palsu serta selamat digunakan

OBJEKTIF:
Menentukan tidak wujud perlakuan mengelirukan dan memperdaya, representasi palsu serta amalan tidak saksama yang dilakukan oleh peniaga.
Menentukan pengguna terjamin ke atas keselamatan barang dan perkhidmatan yang diperolehi

TIDAK TERPAKAI ( Pengecualian )
- Sekuriti saham
- Kontrak niaga hadapan
- Tanah
- Perkhidmatan profesional
- Perkhidmatan jagaan kesihatan

Undang-undang yang penting dalam Akta Perlindungan Pengguna 1999
- Perlakuan mengelirukan & memperdayakan
- Keselamatan barang & perkhidmatan
- Gerenti ( jaminan ) berkenaan bekalan barang dan perkhidmatan
- Liabiliti pengeluaran
- Tribunal tuntutan pengguna

Perlakuan mengelirukan, memperdayakan, resprensentasi palsu dan amalan tak saksama
- Ciri-ciri barang dan perkhidmatan
- Harga
- Pengiklanan umpanan
- Pemberian hadiah, tawaran percuma
- Barangan adalah terhad
- Kontrak perkhidmatan hadapan

Keselamatan Barang Dan Perkhidmatan
- Standard keselamatan
- Pematuhan standard
- Larangan terhadap barang yang tidak selamat
- Larangan barangan atau perkhidmatan tidak mematuhi peruntukan

AKAN DISIARKAN SETIAP ISNIN TERAKHIR SETIAP BULAN, DENGAN KERJASAMA HARIAN EKPRES DAN KDPNKK

Tiada ulasan: