Salam Perkenalan kepada saudara dan saudari hari ini. Terima kasih kerana membuka blog saya hari ini. Apa yang baik datang daripada Allah dan tidak baik itu datang dari kelemahan diri sendiri. Semoga ada maklumat dalam blog ini yang bole diguna pakai dalam kehidupan kita seharian.

Rabu, 22 Februari 2012

Peluang jual produk KR1M

BERA 21 Feb. – Jualan produk Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) akan diperluaskan ke seluruh negara tidak lama lagi apabila ramai peniaga kedai runcit memohon untuk menjualnya.
Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob (gambar) berkata, mereka yang berhasrat menjual produk berkenaan boleh mendapatkan borang di kementerian itu sehingga akhir Mac ini.
Menurut beliau, sebuah jawatankuasa khas ditubuhkan bagi meneliti setiap permohonan tersebut untuk melihat kelayakan pemohon sebelum diluluskan.
“Kami menyasarkan sebanyak 60 KR1M akan dibuka tahun ini dengan 25 buah sudah beroperasi sejak tahun lepas.
“Dengan lebih banyak penyertaan peniaga kedai runcit, produk KR1M akan lebih mudah didapati dan secara tidak langsung membolehkan ia dijual ke seluruh negara termasuk kawasan luar bandar,” katanya selepas menyampaikan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada penduduk kawasan Parlimen Bera di sini hari ini.
Menurutnya, kerajaan akan memberi peruntukan bagi mengubah suai dan menyediakan peralatan serta kemudahan mempamerkan produk KR1M kepada pemilik kedai runcit yang permohonan mereka diluluskan.
Ismail Sabri berkata, kerajaan menyediakan peruntukan sebanyak RM40 juta tahun ini bagi mengubah suai KR1M termasuk menyediakan almari, rak dan peralatan lain yang diperlukan.
Bagaimanapun, jelasnya, peniaga perlu menyediakan modal sendiri untuk membeli barang-barang tersebut.
Dalam pada itu, beliau menafikan kedai berkenaan menyekat rezeki peniaga lain, malah peniaga runcit sedia ada digalakkan menjual produk tersebut di kedai masing-masing dengan menyediakan rak berasingan daripada produk bukan KR1M


SUMBER DARIPADA UTUSAN ONLINE MALAYSIA 22.02.2012

Tiada ulasan: