Salam Perkenalan kepada saudara dan saudari hari ini. Terima kasih kerana membuka blog saya hari ini. Apa yang baik datang daripada Allah dan tidak baik itu datang dari kelemahan diri sendiri. Semoga ada maklumat dalam blog ini yang bole diguna pakai dalam kehidupan kita seharian.

Sabtu, 28 Januari 2012

Borang pinjaman SARA 1Malaysia diedar Isnin

2012/01/28

 HAMAD KAMA PIAH   (tiga dari kiri)   bersama wakil bank yang mengendalikan SARA 1Malaysia    (dari kiri)   Ketua Pengurusan Produk Pengguna RHB, Lee Kai Kwong;  Hong Tat; Malayan Development Holding Sdn  Bhd  diwakili Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan (MOF), Datuk Dr  Irwan Serigar Abdullah; Pengarah Eksekutif CIMB Bank, Datuk Sulaiman Mohd Tahir dan Timbalan Ketua Eksekutif BSN, Yunos Abdul Ghani.
HAMAD KAMA PIAH (tiga dari kiri) bersama wakil bank yang mengendalikan SARA 1Malaysia (dari kiri) Ketua Pengurusan Produk Pengguna RHB, Lee Kai Kwong; Hong Tat; Malayan Development Holding Sdn Bhd diwakili Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Kewangan (MOF), Datuk Dr Irwan Serigar Abdullah; Pengarah Eksekutif CIMB Bank, Datuk Sulaiman Mohd Tahir dan Timbalan Ketua Eksekutif BSN, Yunos Abdul Ghani.
KUALA LUMPUR: Golongan berpendapatan rendah boleh mendapatkan borang untuk menyertai Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (SARA 1Malaysia) dari Malayan Banking Bhd, RHB Bank Bhd, CIMB Bank Bhd dan Bank Simpanan Nasional Bhd (BSN) mulai Isnin ini.

Presiden yang juga Ketua Eksekutif Kumpulan, Permodalan Nasional Bhd (PNB), Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman, berkata mereka yang layak berpeluang memohon pinjaman berjumlah RM5,000 bagi membolehkan mereka melabur dalam Amanah Saham 1Malaysia (AS1M)

“Mereka hanya perlu membayar minimum RM84 sebulan selama lima tahun, manakala insentif bulanan akan dibayar kepada peserta dalam bentuk unit tambahan AS1M,” katanya sambil menambah sejumlah RM500 juta diperuntukkan kepada 100,000 isi rumah yang akan diagihkan berdasar permohonan awal didahulukan.
Mereka hanya perlu membayar minimum RM84 sebulan selama lima tahun, manakala insentif bulanan akan dibayar kepada peserta dalam bentuk unit tambahan AS1M. - Hamad Kama Piah Che Othman, Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan, Permodalan Nasional Bhd
Beliau berkata demikian pada majlis pemeteraian perjanjian antara Malaysian Development Holdings Sdn Bhd (MDH), syarikat tujuan khas (SPV) milik penuh Kementerian Kewangan bagi menguruskan SARA 1Malaysia, dengan empat bank tempatan berkenaan di sini, semalam.

Hamad Kama Piah berkata, permohonan akan dibuka selama setahun atau sehingga semua peruntukan pembiayaan habis dilanggan.

Kerajaan menyediakan peruntukan subsidi sebanyak RM100 juta menerusi MDH. Syarikat itu akan membuat pinjaman bernilai RM500 juta daripada bank tempatan bagi membolehkannya melabur sebanyak 500 juta unit dalam AS1M yang mana pulangannya diagihkan kepada pelabur SARA 1Malaysia.

Sementara itu, Timbalan Presiden yang juga Ketua Perkhidmatan Kewangan Komuniti Maybank, Lim Hong Tat, berkata peserta SARA 1Malaysia boleh mengharapkan pulangan pelaburan (ROI) lebih 12 peratus setahun, iaitu antara ROI unit amanah tertinggi pernah ditawarkan di negara ini.
Beliau berkata, menerusi skim itu peserta hanya perlu membayar RM84 sebulan dan selepas lima tahun, sekiranya tiada pengeluaran dibuat sepanjang tempoh itu, akan meraih pulangan RM13,000.

Pemohon yang mempunyai jumlah pendapatan isi rumah antara RM500-RMRM3,000 sebulan layak menyertai

SUMBER DARIPADA BERITA HARIAN 28.1.2012


'Siapa cepat dia dapat' - MDH


(dari kiri) Au Yong See Wong, Lim Hong Tat, Hamad Kama Piah Che Othman, Irwan Serigar Abdullah, Suleiman Mohd. Tahir, dan Yunos Abd. Ghani pada majlis memeterai perjanjian tawaran pinjaman bank Sara 1Malaysia, semalam.


KUALA LUMPUR 27 Jan. - Penyertaan bagi Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (Sara 1Malaysia) hanya boleh dibuat melalui pinjaman yang disediakan oleh kerajaan melalui empat institusi perbankan yang dilantik.
Bank-bank itu ialah Malayan Banking Bhd. (Maybank), CIMB Bank, RHB Bank dan Bank Simpanan Nasional (BSN).
Pengerusi Malaysia Development Holdings Sdn. Bhd. (MDH), Datuk Dr. Irwan Serigar Abdullah berkata, setiap individu perlu meminjam sebanyak RM5,000 seorang bagi setiap isi rumah tanpa dikenakan kadar faedah.
Beliau yang juga Timbalan Ketua Setiausaha Perbendaharaan (Dasar), Kementerian Kewangan berkata, MDH yang berperanan sebagai syarikat khas bagi pelaksanaan skim itu memperuntukkan sebanyak RM100 juta sebagai subsidi membayar kadar faedah pinjaman pelabur yang layak.
Permohonan bagi penyertaan skim itu boleh dibuat mulai Isnin ini, di bank-bank terlibat dengan membawa kad pengenalan pemohon (dua salinan), kad pengenalan pasangan serta dokumen pengesahan gaji tiga bulan pemohon dan pasangan.
''Memandangkan skim ini terhad kepada 100,000 isi rumah yang berkelayakan, penyertaan dibuat berdasarkan siapa cepat, dia dapat, walaupun permohonan dibuka selama setahun.
''Namun, ia masih bergantung kepada syarat-syarat bank, pihak yang meluluskan permohonan setiap pemohon,'' katanya pada sidang akhbar selepas majlis menandatangani perjanjian tawaran pinjaman bank Sara 1Malaysia di sini hari ini.
Majlis menandatangani perjanjian itu diwakili oleh Timbalan Presiden Maybank, Lim Hong Tat, Pengarah Eksekutif CIMB Bank, Datuk Suleiman Mohd. Tahir, Pemangku Pengarah Runcit RHB, Au Yong See Wong dan Timbalan Ketua Eksekutif BSN, Yunos Abd. Ghani.
Irwan berkata, setiap permohonan dijangka mengambil masa seminggu untuk diproses dan sebarang keputusan akan diberitahu oleh pihak bank.
Beliau menambah, sejak Sara 1Malaysia dilancarkan pada 12 Januari lalu, reaksi dan maklum balas yang diterima cukup hangat.
Permohonan terbuka kepada semua warga Malaysia berumur 18 tahun hingga 58 tahun dan memiliki pendapatan kasar kurang RM3,000 sebulan dan tidak muflis.
Tambahnya, pendekatan itu adalah selaras dengan tujuan skim tersebut untuk merangsang golongan yang berpendapatan RM3,000 ke bawah untuk melabur dan pada masa sama membantu mengurangkan beban.
Para peserta Sara 1Malaysia yang layak akan mendapat insentif sebanyak RM134 sebulan daripada pelaburan RM5,000 yang dibuat dalam Amanah Saham 1Malaysia (AS1M).
Menurut beliau, agihan permohonan penyertaan skim itu melalui bank-bank berkenaan dibuat di seluruh negara secara sama rata.
''Kami akan menggunakan data Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) dalam pelaksanaan agihan skim ini,'' ujarnya.
Ditanya adakah MDH bercadang untuk menambah penyertaan pelaburan skim itu jika sambutan baik, beliau berkata: "Setakat hari ini, kami tidak ada rancangan untuk menambahnya. Kita tunggu dan lihat dulu," katanya

SUMBER DARIPADA UTUSAN MALAYSIA ONLINE 27.1.2012



Sara 1Malaysia bukan skim cepat kaya

KUALA LUMPUR 27 Jan. - Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (Sara 1Malaysia) bukan skim cepat kaya kerana ia diwujudkan untuk golongan berpendapatan rendah dengan bantuan kerajaan.
Presiden dan Ketua Eksekutif Permodalan Nasional Bhd., Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman berkata, skim berkenaan memberi peluang kepada golongan berpendapatan rendah menjadi pelabur dan memperoleh insentif bulanan.
''Skim cepat kaya untuk orang kaya kerana mereka menggunakan duit sendiri untuk melabur tetapi Sara 1Malaysia pelaburan dibuat melalui pinjaman.
''Dengan pinjaman RM5,000 selama lima tahun, pelabur akan memperoleh insentif RM134 sebulan.
''Sekiranya insentif itu tidak diambil dan dilabur semula sehingga lima tahun, pelabur akan mendapat RM13,000 selepas pinjaman dibayar.
''Kalaupun, RM134 itu diambil, pada akhir pinjaman selama lima tahun, pelabur masih memiliki RM5,000,'' katanya di sini hari ini.
Selain insentif, para pelabur yang berjaya menyertai Sara 1Malaysia turut mendapat agihan pendapatan tahunan Amanah Saham 1Malaysia berdasarkan baki insentif bulanan dan bukan pelaburan sebanyak RM5,000.
Mengulas tentang syarat kelayakan penyertaan Sara 1Malaysia, Hamad Kama Piah berkata, selain syarat yang ditetapkan, individu yang mempunyai pelaburan lebih RM10,000 dalam mana-mana skim amanah yang diuruskan oleh Amanah Saham Nasional Bhd., tidak layak menyertainya.
Beliau menambah, individu yang tiada pekerjaan, tidak layak memohon kerana tidak mampu untuk membayar pinjaman


SUMBER DARIPADA UTUSAN MALAYSIA ONLINE  27.1.2012

Tiada ulasan: