Salam Perkenalan kepada saudara dan saudari hari ini. Terima kasih kerana membuka blog saya hari ini. Apa yang baik datang daripada Allah dan tidak baik itu datang dari kelemahan diri sendiri. Semoga ada maklumat dalam blog ini yang bole diguna pakai dalam kehidupan kita seharian.

Jumaat, 16 Disember 2011

Majikan, pekerja swasta boleh pilih usia bersara

Oleh Badrul Hizar Ab Jabar dan S Anand Kumar
bhnews@bharian.com.my
2011/12/16

Cadangan MEF pastikan tiada paksaan terus bekerja

KUALA LUMPUR: Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) mencadangkan supaya umur persaraan sektor swasta dilanjutkan kepada 60 tahun tidak seharusnya dijadikan sebagai satu mandatori, sebaliknya majikan dan pekerja wajar diberi pilihan

Pengarah Eksekutifnya, Shamsuddin Bardan, berkata MEF secara dasarnya bersetuju dengan lanjutan usia persaraan sektor swasta, namun berpendapat pekerja tidak seharusnya dipaksa untuk bersara pada usia 60 tahun.


MEF melihat majikan juga tidak seharusnya dipaksa kerana kemungkinan ada pekerja yang tidak menunjukkan prestasi kerja yang baik atau menghadapi masalah kesihatan. - Shamsuddin Bardan, Pengarah Eksekutif Persekutuan Majikan Malaysia (MEF) 
 
“Ini disebabkan kemungkinan segelintir pekerja swasta itu mempunyai rancangan lain yang mahu dilakukan selepas mencapai usia 55 tahun... jika kita memaksa mereka untuk bekerja sehingga 60 tahun, ia mungkin menyebabkan mereka berasa bosan dan boleh menjejaskan produktiviti.

“Kita harus memberi peluang kepada pekerja sama ada mereka mahu bersara pada 55 tahun atau bekerja lagi lima tahun... peluang sama juga harus diberikan kepada majikan.

“MEF melihat majikan juga tidak seharusnya dipaksa kerana kemungkinan ada pekerja yang tidak menunjukkan prestasi kerja yang baik atau menghadapi masalah kesihatan,” katanya ketika dihubungi, semalam.

Kelmarin, laporan muka depan akhbar ini melaporkan umur persaraan pekerja sektor swasta akan dilanjutkan daripada 55 tahun kepada 60 tahun mulai tahun depan selepas mendapat sokongan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) dan MEF.
Shamsuddin berkata, mekanisme pelaksanaan dasar itu masih pada peringkat perbincangan dan Kementerian Sumber Manusia juga sedang memperhalusi cadangan dikemukakan oleh MEF dan MTUC.

Di AYER KEROH: Kementerian Sumber Manusia dijangka hanya dapat membentangkan Akta Persaraan Pekerja Swasta (APPS) bagi membolehkan had umur persaraan pekerja swasta dilanjutkan daripada 55 tahun kepada 60 tahun pada sesi Parlimen akan datang.

Menterinya, Datuk Seri S Subramaniam, berkata kerajaan ketika ini dalam peringkat perbincangan untuk menggubal akta berkenaan bagi membolehkannya diselaraskan dengan had persaraan kakitangan awam.

“Kementerian masih pada peringkat perbincangan dengan wakil pekerja dan majikan bagi menggubal undang-undang untuk membolehkan APPS dilaksanakan.

“Apabila kedua-dua pihak sudah bersetuju dengan apa dicadangkan, termasuk beberapa faktor lain dibangkitkan dalam penggubalan undang-undang dan ia dapat diselesaikan, akta ini akan dibawa ke Parlimen. Jika boleh pada sesi akan datang,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan ijazah, diploma dan sijil kepada graduan di Majlis Konvokesyen Ke-9 Kolej Antarabangsa Yayasan Melaka (KAYM) di Dewan Seri Negeri, di sini, semalam.

Mengulas lanjut, Subramaniam berkata, pada masa ini, dari segi perundangan, tiada had umur persaraan ditetapkan untuk sektor swasta dan ia terpulang kepada majikan masing-masing.

“Apabila akta ini dilaksana, ia diseragam di seluruh negara dan boleh digunakan sebagai satu perlindungan kepada pekerja, termasuk mengambil kira jangka hayat usia penduduk di Malaysia secara purata pada masa ini adalah 75 tahun,” katanya

SUMBER DARIPADA BERITA HARIAN 16.12.2011

Tiada ulasan: