Salam Perkenalan kepada saudara dan saudari hari ini. Terima kasih kerana membuka blog saya hari ini. Apa yang baik datang daripada Allah dan tidak baik itu datang dari kelemahan diri sendiri. Semoga ada maklumat dalam blog ini yang bole diguna pakai dalam kehidupan kita seharian.

Jumaat, 29 Julai 2011

‘Kerjasama martabat ilmu’


Oleh Syuhada Choo Abdullah, Meor Hisham Zulkifli dan Sharifah Salwa Syed Akil

2011/07/29

Penyertaan pihak swasta bantu kementerian pacu sektor pendidikan

KUALA LUMPUR: Kerjasama jitu antara Kementerian Pelajaran dan pihak swasta mampu menjadi pemangkin dalam usaha memartabatkan sektor pendidikan negara bagi memacu kejayaan Malaysia ke peringkat global, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin. 

Timbalan Perdana Menteri berkata, selari pelbagai usaha dijalankan kerajaan, peranan pihak swasta penting untuk meletakkan asas pembinaan tradisi keilmuan di Malaysia, selari gagasan Falsafah Pendidikan Kebangsaan membangunkan modal insan holistik melalui sistem pendidikan terancang.
Justeru, beliau yang juga Menteri Pelajaran berkata, Pertandingan Pertunjukan Sains Petrosains 2011 anjuran Petrosains Sdn Bhd dengan sokongan kementerian itu, berjaya mewujudkan wadah untuk pelajar sekolah menengah mendalami ilmu pengetahuan dalam bidang berkaitan sains, sekali gus menyampaikannya dengan gaya menarik, kreatif dan berinovasi.



“Bentuk pertandingan yang memerlukan peserta mengendali dan juga menerangkan eksperimen sains dengan penyampaian dan gaya menarik sudah tentu mampu membentuk keyakinan dan sahsiah diri, secara langsung dapat membantu mereka menghadapi alam pengajian tinggi serta pekerjaan dengan penuh yakin kelak. 

“Saya yakin dengan mewujudkan pertandingan seperti ini, negara kita mampu mengasah bakat dan mendidik generasi baru saintis dan ilmuwan muda yang mampu memberi sumbangan besar kepada pembangunan negara,” katanya dalam ucapan pada Pertandingan Akhir Pertunjukan Sains Petrosains Peringkat Kebangsaan 2011 di Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP) di sini, semalam. 

Teks ucapan beliau disampaikan oleh Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran (Sektor Operasi Pendidikan), Dr Zahri Aziz. Hadir sama Pengurus Besar 
Kanan, Bahagian Hal-Ehwal Korporat Kumpulan Petronas, Mohammad Medan Abdullah; Ketua Pegawai Eksekutif Petrosains, Tengku Nasariah Tengku Syed Ibrahim; dan Pengarang Eksekutif Rencana Berita Harian, Zainor Said. 
Pada pertandingan akhir itu, Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) (P) Temenggong Ibrahim, Johor Bahru, dinobatkan juara kategori menengah tinggi, diikuti Sekolah Tinggi Bukit Mertajam, Pulau Pinang (tempat kedua) dan Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Taiping (tempat ketiga). 

Pasukan juara yang diwakili dua pelajar Tingkatan Empat Sains Tulen, Farah Adiba Yahaya dan Nurul Faradila Sambas, dengan hasil penyelidikan bertajuk ‘The Mystery of Chemistry’, membawa pulang piala pusingan, hadiah wang tunai RM3,000 dan Program Pembangunan Sains bernilai RM30,000 bagi sekolah mereka. SMK (P) Temenggong Ibrahim turut meraih Anugerah Demonstrasi Paling ‘Wow’ pada pertandingan itu.

Tiada ulasan: