Salam Perkenalan kepada saudara dan saudari hari ini. Terima kasih kerana membuka blog saya hari ini. Apa yang baik datang daripada Allah dan tidak baik itu datang dari kelemahan diri sendiri. Semoga ada maklumat dalam blog ini yang bole diguna pakai dalam kehidupan kita seharian.

Khamis, 28 Jun 2012

Kerajaan komited tingkat pendapatan isi rumah

KERAJAAN akan memberi tumpuan meningkatkan pendapatan isi rumah yang berpendapatan di bawah RM2,300 sebulan dalam usaha mengurangkan jurang pendapatan di negara ini.

Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, berkata kerajaan akan memastikan tiada segmen dalam masyarakat yang ketinggalan apabila negara mencapai status negara maju dan berpendapatan tinggi.
Justeru itu, katanya, adalah penting bagi kerajaan untuk meneruskan usaha dengan bersungguh-sungguh dalam menangani isu yang dihadapi isi rumah berpendapatan rendah seperti peningkatan kos hidup, kemahiran rendah, sikap mudah selesa dan kurang pengetahuan mengenai program bantuan.
Beliau berkata kerajaan telah mengambil beberapa langkah dalam membantu isi rumah berpendapatan rendah dan miskin termasuk Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M), iaitu bantuan wang tunai RM500 diberikan kepada isi rumah yang mempunyai pendapatan di bawah RM3,000.

“Seramai 4.3 juta isi rumah mendapat manfaat daripada bantuan itu (BR1M). Jumlah isi rumah yang menerima bantuan ini agak besar iaitu merangkumi 68 peratus daripada keseluruhan jumlah isi rumah di negara ini. Justeru itu, keadaan ini menunjukkan kepada kerajaan, lebih banyak perlu dilakukan untuk meningkatkan taraf hidup isi rumah ini,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama di mesyuarat kumpulan fokus bagi membantu isi rumah bawah 40 peratus yang mempunyai pendapatan rendah dan menyelesaikan ketidaksamaan pendapatan, di Putrajaya semalam.

Ahmad Husni berkata, kerajaan berjaya mencatatkan prestasi memberangsangkan dalam mengurangkan kemiskinan di negara ini dalam tempoh lebih 40 tahun lalu.
Katanya, kadar kemiskinan sudah menurun daripada 49.3 peratus pada 1970 kepada 3.6 peratus pada 2010 sementara kemiskinan tegar secara praktikal sudah dihapuskan.

Di samping itu, Ahmad Husni berkata terdapat keperluan kerjasama yang lebih baik di kalangan agensi yang terbabit dalam program membantu golongan miskin.

Beliau berkata terdapat isu penting lain yang perlu diberi perhatian iaitu terdapat potensi wujudnya golongan miskin baru iaitu mereka yang tercicir dari sekolah rendah dan menengah


SUMBER DARIPADA BERITA HARIAN 28.06.2012

Tiada ulasan: