Salam Perkenalan kepada saudara dan saudari hari ini. Terima kasih kerana membuka blog saya hari ini. Apa yang baik datang daripada Allah dan tidak baik itu datang dari kelemahan diri sendiri. Semoga ada maklumat dalam blog ini yang bole diguna pakai dalam kehidupan kita seharian.

Jumaat, 30 Mac 2012

Bursa Malaysia terbit bon pelabur runcit


2012/03/30

BURSA Malaysia Bhd merancang memperkenalkan terbitan bon runcit khusus untuk pelabur runcit dalam tempoh separuh kedua tahun ini.

Ketua Eksekutifnya Datuk Tajuddin Atan, berkata bon dagangan di bursa (ETF) itu boleh dibeli menerusi broker

Ia dapat menawarkan kestabilan kepada pelabur runcit dan membolehkan mereka mendapat pendedahan kadar faedah

“Bon selalunya diniagakan di pasaran atas kaunter dan peserta pula ialah pelabur institusi.

“Mengapa tidak tawarkan kepada pelabur runcit yang mempunyai ketelusan dan ia boleh mewujudkan mudah tunai dan memberikan kestabilan," katanya selepas mesyuarat agung tahunan ke-35 Bursa Malaysia di Kuala Lumpur, semalam.

Tajuddin berkata, Bursa Malaysia sedang meneliti beberapa terbitan dan mungkin akan menerbitkan bon runcit itu dalam separuh kedua tahun ini selepas menyelesaikan beberapa perkara.

Beliau berkata, penerbitan bon runcit itu nanti akan menyaksikan Bursa Malaysia menawarkan kelas aset lain membolehkan pelabur beralih dari saham kepada instrumen hutang.
“Saya fikir satu isu penting Bursa mahu lakukan ialah meningkatkan keupayaan dan pengetahuan pelabur kerana portfolio mereka bukan hanya meliputi ekuiti (saham) tetapi instrumen hutang yang mempunyai pendedahan kadar faedah dengan pelancaran bon runcit,” katanya. – BERNAMA


SUMBER DARIPADA BERITA HARIAN 30.03.2012

Tiada ulasan: