Salam Perkenalan kepada saudara dan saudari hari ini. Terima kasih kerana membuka blog saya hari ini. Apa yang baik datang daripada Allah dan tidak baik itu datang dari kelemahan diri sendiri. Semoga ada maklumat dalam blog ini yang bole diguna pakai dalam kehidupan kita seharian.

Rabu, 4 Januari 2012

Bisnes Dunia: Bajaj lancar kereta termurah

2012/01/04

BAJAJ bersama model kompak RE60 yang dilancarkan, semalam.
BAJAJ bersama model kompak RE60 yang dilancarkan, semalam.
Pengeluar kenderaan India perkenal model kompak jimat minyak

BAJAJ Auto dari India semalam mempamerkan kereta kos rendahnya, iaitu penerokaan pertamanya dalam pasaran kenderaan empat roda dengan meletakkan kereta itu sebagai penyelesaian kepada masalah pencemaran dan kesesakan di bandar.
Kumpulan itu mempamerkan kereta kompak ‘RE60’ di New Delhi, dengan menekankan kepada penjimatan minyak serta pelepasan karbon dioksida yang rendah oleh kereta itu, tetapi tidak mendedahkan harga jualannya.
“Di Bajaj Auto, kami percaya penduduk di dunia ini berhak mendapat yang lebih baik dan yang lebih laju,” kata Pengarah Urusan kumpulan yang terkenal dengan motosikal dan kenderaan beroda tiga, Rajiv Bajaj.

Kereta dengan enjin 200cc yang hanya memerlukan satu liter petrol bagi perjalanan sejauh 35 kilometer dan hanya mengeluarkan 60 gram karbon dioksida setiap kilometer itu dijangka memasuki segmen pasaran yang sama dengan kenderaan termurah di dunia yang juga buatan India, Tata Nano.

Bajaj berkata, pelepasan asap kereta berkenaan adalah separuh daripada yang dilepaskan kereta kecil yang ada di pasaran ketika ini.

Sasaran utama pembelinya adalah mereka yang kini menggunakan beca roda tiga bermotor, dan sesiapa saja apabila ia mula dijual tahun ini, kata Bajaj.
Kereta empat tempat duduk itu boleh mencapai kelajuan sehingga 70 kilometer sejam dan hanya seberat 400 kilogram, dengan Bajaj menekankan bahawa ia di-
reka khas bagi penggunaan di bandar.

India menjadi pusat bagi rekaan, kejuruteraan dan pengeluaran kereta kecil, dengan permintaan untuk kereta murah meningkat apabila berjuta penduduknya meningkatkan kedudukan ke dalam golongan kelas pertengahan setiap tahun.

Tata Nano dilancarkan pada 2009 dan berharga serendah 140,888 rupees (AS$2,770) untuk model asas.

Awal tahun lalu, Bajaj membatalkan projek usaha sama dengan Renault dari Perancis dengan rakan kongsinya dari Jepun, Nissan untuk membangunkan kereta kos rendah. – AFP


SUMBER PENUH DARIPADA BERITA HARIAN 04.01.2012

Tiada ulasan: